Budowa drukarki 3D: silniki i prowadnice osi Z oraz oś X

Pamiętacie, jak opowiadałem Wam na czym polega druk 3d w technologii Fused Deposition Modeling? A pamiętacie, jak wspominałem, że drukarka nanosi kolejne warstwy materiału, w taki sposób, że wcześniejsza warstwa staje się podstawą dla kolejnej? Otóż dziś zamontowałem pionowe prowadnice osi  Z, które umożliwią ruch dyszy w górę oraz w dół oraz złożyłem oś X, która będzie bezpośrednio połączona z ekstruderem.

Oś X i prowadnice osi Z
Dziś montuję oś X oraz elementy osi Z.

Prowadnice osi Z oraz silniki

Oś Z jest osią pionową drukarki. To właśnie ona odpowiedzialna jest za podnoszenie głowicy za każdym razem o wysokość warstwy, czyli o dziesiąte części milimetra. Poniżej możesz zobaczyć jakie elementy zestawu drukarki od Jelwek wykorzystałem do zamocowania prowadnic osi Z.

Potrzebne elementy z zestawu
Te elementy będą potrzebne do zamontowania osi Z

Zabawę rozpocząłem od przykręcenia prawego oraz lewego uchwytu silnika osi Z, które stanowią również  dolne uchwyt pionowych prowadnic. Do zamocowania tych elementów drukowanych potrzeba dwóch zestawów składających się z trzech śrub M3, nakrętek i podkładek. Całość przykręciłem na dole ramy drukarki 3d. Prowadnice osi Z o długości 320 mm umieściłem w otworach uchwytów. Tutaj zachowałem ostrożność, tak aby podczas wciskania prowadnicy nie zniszczyć elementu drukowanego.

Teraz wystarczyło już tylko zamontować dwa silniki osi Z – po jednym do każdego z uchwytów. Znowu do mocowania wykorzystałem śruby M3.

Zamocowany silnik osi Z
Silnik osi Z oraz miejsce mocowania prowadnicy

Oś X i mocowanie ekstrudera

Może zacznę od tego, że oś Z i X są praktycznie ze sobą połączone. Mocowania osi X posiadają bowiem uchwyty na prowadnice osi Z (wewnątrz są łożyska liniowe) oraz uchwyt na prowadnice osi X.

Uchwyt osi X
Mocowanie prowadnic osi Z i X w uchwycie

Pierwszym zadaniem było przykręcenie silnika osi X do uchwytu. Przedtem należy zamontować na wałku silnika koło zębate. Potem przyszła kolej na łożyska liniowe, które należy umieścić w większych otworach uchwytów.

Silnik osi X
Tak prezentuje się zamocowany silnik osi X
Interesujesz się drukiem 3d? Chcesz się dowiedzieć trochę więcej o technologii niskobudżetowego druku 3d? Koniecznie przeczytaj artykuł dotyczący drukowania 3D >>>

Na końcu założyłem prowadnice osi X. Zanim jednak zamocowałem oba pręty, to wcześniej nasunąłem na nie trzy łożyska liniowe (2+1). W drugim z uchwytów zamontowałem rolkę (podobną do tej z wcześniejszego wpisu).  Prowadnice wsunąłem w specjalne otwory uchwytu (mniejsze) natomiast do łożysk na prowadnicach przymocowałem uchwyt ekstrudera (za pomocą opasek elastycznych). Ostatnią rzeczą było zamocowanie paska zębatego osi X. Mając praktykę z mocowania osi Y, wykonałem tę czynność już bardzo szybko :) Uchwyt ekstrudera posiada ząbki, które umożliwiły mi napięcie paska zębatego.

O autorze: Piotr Cichalewski

Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Od 2012 roku szkoli z obsługi oprogramowania CAD w szczególności programu Autodesk AutoCAD oraz Autodesk Inventor. Założyciel serwisu techtutor.pl zawierającego wideokursy z obsługi AutoCAD-a. Autor kursów dostępnych na największej polskiej platformie szkoleniowej strefakursow.pl. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek.

Zobacz również:

retrakcja

Retrakcja – co to jest i jak ją ustawić

Retrakcja jest to bardzo istotny dla jakości wydruku proces. Podczas druku 3d zdarzają się momenty, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Intensywna promocja - kursy CAD / CAM
Webinar Twój Pierwszy Rysunek w AutoCAD
Promocja -31% tylko do końca dnia | w koszyku wpisz: 26MAJ