W tym tutorialu zajmiemy się głównymi typami modeli 3D: powierzchniowym oraz bryłowym. Znajmość tych dwóch form pozwoli Ci na zrozumienie modelowania 3D nie tylko w AutoCAD-zie ale również w innych systemach CAD do modelowania.
Model powierzchniowy
Czym jest trójwymiarowy model powierzchniowy? Są to obiekty, które składają się z “nieprzeźroczystych ścian” i odwzorowują powierzchnie modelu. Podstawą do stworzenia powierzchni są krzywe na których rozpinane są powierzchnie. Generalnie tworzone powierzchnie można podzielić na takie, które są opisywane matematycznie (np. wytworzone przez obrót krzywej stożkowej) oraz na powierzchnie swobodne, której punkty definiowane są jedynie przez ich współrzędne. To co widzisz poniżej to przykład modelu 3D, który powstał za pomocą wyciągnięcia linii na płaszczyźnie 2D. Skutkiem jest uzyskanie pudełka cienkościennego bez góry oraz dna – w tym wypadku jest to model powierzchniowy.
Jak zostało to wykonane?
- Narysuj za pomocą polecenia LINIA prostokąt lub kwadrat na płaszczyźnie XY
- Wykonaj polecenie WYCIĄGNIJ (_extrude) i wybierz wszystkie 4 linie
- Określ wysokość wyciągnięcia
Domyślnie gdy będziesz tworzyć model za pomocą LINII to spodziewaj się uzyskania modeli powierzchniowych. Inaczej sprawa się będzie miała jak wykorzystasz Polilinie…
Twoja wiedza o modelowaniu w zasięgu ręki!
Model bryłowy
Modele bryłowe odwzorowują nie tylko ściany zewnętrzne obiektu ale także jego wnętrze. Ponadto obiekt bryłowy zawiera parametry fizyczne takie jak np. ciężar. W jaki sposób często tworzy się modele bryłowe? Odpowiedź jest dość przewrotna: za pomocą profili 2D. A zatem płynnie przechodzimy tutaj z rysunku 2D do przestrzeni trójwymiarowej. Jak to się dzieje?
Załóżmy, że narysowałeś na płaszczyźnie prosty kształt za pomocą polilinii.
I teraz będziesz chciał wykonać na jego podstawie bryłowy model 3D. Wbrew pozorom z takiego profilu zamkniętego możesz otrzymać różne bryły. Do dyspozycji mamy: wyciągnięcie oraz obrót. Za pomocą tych dwóch poleceń otrzymasz różne brył z jednego profilu.


Polecenie PRZEKRĘĆ (czyli obrót profilu wokół osi), którego efekt widzisz powyżej, zostało wykonane tak, aby obrót nie był pełny. Podczas definiowania obrotu można wpisać 360 stopni co pozwoli uzyskać pełną bryłę obrotową.

Jak to zostało wykonane?
- Narysuj zamknięty profil za pomocą POLILINII
- Uruchom polecenie PRZEKRĘĆ oraz wybierz profil
- Wprowadź wartość obrotu i zatwierdź
W kolejnych tutorialach będę omawiał modyfikacje obiektów 3D oraz tworzenie dokumentacji 2D na podstawie modeli 3D.